WeZooz Academy is een online platform met digitaal lesmateriaal voor leerlingen en leerkrachten secundair onderwijs. Aan de hand van leuke, professionele lesvideo’s in het Vlaams worden kennisonderdelen uit de eindtermen bevattelijk uitgelegd.
We werken met kleine bouwstenen (3-5 minuten gemiddeld), die hapklare theoretische inhouden bevatten. Op die manier kan zeer gericht gezocht en aangeboden worden en zijn deze erg flexibel inzetbaar. Per lesvideo worden achteraf enkele vragen gesteld. Belangrijkste bedoeling is om te checken of leerlingen de inhoud begrepen hebben. Leerlingen kunnen hier ook vaak bijkomende hints (zeg maar: uitleg) vragen. Het gaat dus niet om oefenmateriaal.
Die lesvideo’s zijn ook geschakeld in lestrajecten: een aantal lesvideo’s die op elkaar voortbouwen. Aan het einde van een dergelijk traject is ook een toetsje, met dezelfde bedoeling als de vragen: begrijpen leerlingen waar het over gaat.
WeZooz Academy bevat ook een volgsysteem voor leerkrachten. Leerkrachten kunnen voor individuele of groepen leerlingen een aantal filmpjes of lestraject(en) klaarzetten. Van die trajecten kan de leerkracht ook de opvolging doen: hij of zij kan nagaan wie het materiaal bekeek, of de vragen begrepen werden (en of hier bijkomende uitleg of hints nodig waren), en waar de klas eventueel over struikelt. Als je leerlingen hierop dan de nodige feedback kunt geven, maak je de cirkel opnieuw rond.
Leerkrachten zijn voortdurend op zoek naar manieren om leerlingen geïnteresseerd en dus gemotiveerd te houden. In het onderwijs zijn we het erover eens dat een belangrijk element hier ligt in het actief betrekken van leerlingen op het lesgebeuren. Als leerlingen ‘gewoon’ achteroverleunen en leerstof gedoceerd krijgen, is slechts een beperkte groep ‘mee’, en dreigen velen af te haken.
Om de leerlingen mee betrokken te krijgen, is een afwisseling van werkvormen belangrijk. Vormen van coöperatief leren, flipping the classroom, zelfstandig werk, leerkrachten zoeken tal van ingangen om de leerlingen mee verantwoordelijk te maken voor dat leerproces. Maar daarvoor is materiaal nodig, en dat is niet altijd aanwezig. We zien leerkrachten heel creatief zaken maken, maar het is -bijna- niet mogelijk dit alleen te doen.
Tegelijk vraagt een dergelijke manier van werken een verschuiving in de rol van de leerkracht. De taak verschuift van ‘expert’ naar ‘expert-coach’, het coachen van het leerproces van leerlingen neemt een steeds belangrijkere rol in. Dit gaat ook over de leerling met een hulpvraag of zorgnood, maar minstens even veel over die leerling die uitdagingen nodig heeft, of de geïnteresseerde leerling die dieper wil graven in een specifiek thema.
Met WeZooz Academy willen we leerkrachten geenszins vervangen! We willen hen helpen om die gewijzigde rol op zich te nemen, én willen we leerlingen de tools geven om aan te pikken op de klas of bij hun eigen interesses.Een ander element dat speelt, vooral op het niveau van schoolorganisatie, gaat over de mogelijke integratie met laptopprojecten (BYOD – Bring Your Own Device). Scholen starten laptopprojecten, vaak omdat ze ervan overtuigd zijn (en terecht) dat digitale geletterdheid van groot belang is.
Om deze projecten te doen slagen, ook in de perceptie van ouders, is het nodig dat deze laptops ook effectief voldoende gebruikt kunnen worden in de les. Met WeZooz Academy wordt aan leerkrachten en scholen hapklaar materiaal aangeboden, gelinkt aan de leerplannen, waarmee ze zeer laagdrempelig kunnen werken. Materiaal dat ouders ook thuis kunnen zien als leerlingen aan het studeren zijn.
We hanteren volgende prijzen, afhankelijk van de situatie.
WeZooz Academy voor minstens alle leerlingen van 1 graad van de school. |
---|
€ 6,75 incl. btw, per leerling, per trimester |
WeZooz Academy vanaf 50 leerlingen. |
---|
€ 10,15 incl. btw, per leerling, per trimester |
De leerkrachten van de leerlingen met toegang krijgen zelf steeds gratis toegang.
De Commissie Zorgvuldig Bestuur oordeelde reeds in 2016 dat de kostprijs van WeZooz Academy integraal mag worden doorgerekend aan de leerlingen. De school kan dit dus volledig of gedeeltelijk doen, waardoor de kost voor scholen herleid wordt tot 0. Hun concreet advies:
“Een schoolbestuur kan beslissen het online leerplatform als verplicht leermiddel in het leerproces te integreren, in welk geval de kostprijs aan de leerlingen kan worden aangerekend.” (volledig advies)Wens je meer informatie of wil je de toegang voor jouw school activeren? Mail naar info@wezoozacademy.be of bel +32 (0)9 277 10 24.
Uiteraard, de eindtermen zijn onze basis. Bij alle lesvideo’s van de eerste graad werden ondertussen de (vernieuwde) eindtermen gekoppeld. Onder elke lesvideo staat de verwijzing naar de eindtermen van de overheid, maar ook naar de beschikbare leerplannen van de twee grote koepels.
Deze innovatieve school in Gent werkt al sinds 2012 met WeZooz Academy. Leerlingen en leerkrachten vinden intussen blindelings hun weg richting alle leuke lesvideo’s en oefeningen op ons platform. WeZooz Academy werkt het best als het geïntegreerd wordt in het pedagogisch project, vaak in combinatie met de juiste hardware en software.
WeZooz Academy heeft nood aan toppers voor alle vakken, zowel voor achter de schermen als voor de camera! Ontwikkel samen met onze professionele filmploeg schitterende lesvideo’s en oefeningen.
Innovatief, toekomstgericht project, leuke bijverdienste en plezante sfeer. Voorbereidend werk vergoeden we aan €25/uur, opnames aan €37,5/uur.
Mail je contactgegevens en een geschikt belmoment naar info@WeZoozAcademy.be